veraschrover.reismee.nl

Maadwo !! (Goede avond)

Dag lieve vrienden,

Het eerste verhaal die ik echt in Ghana schrijf (type) ! Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, het is hier ge-wel-dig !

Op dit moment zit ik op m'n heerlijke bed onder de klamboe bij m'n gastgezin met goed internet bereik ... ! (Ook een wonder hier!)

Zondag avond ben ik samen met Seble om 20:00 uur lokale tijd helemaal veilig aangekomen op het vliegveld in Accra. Zoals we al konden verwachten ging alles lekker langzaam op het vliegveld .. Na 1,5 uur stonden we gelukkig buiten met al onze koffers en handbagage. Buiten stond William ons op te wachten om ons naar ons 'luxere' hotel een uur rijden vanaf het vliegveld in Accra te brengen. Nouja ... het zou eigenlijk een uur rijden zijn op de Nederlanse snelwegen. Men rijd hier 40 km/u op de Ghaneese 'snelweg' en het was een wilde rit ..! Overal zaten gaten en hoge bobbels in de weg, maaaar om 23:00 lokale tijd waren we daadwerkelijk aangekomen in het hotel, helemaal totelos. Onze koffers werden naar boven gebracht, en binnen 10 minuten lagen we te slapen.

Maandagochtend om 6:30 stond onze wekker weer om te ontbijten om 7:00. Laat ik maar zeggen dat het ontbijt om 8:00 was. ???? De dag was al helemaal vol gepland. Na het ontbijt hebben we twee andere vrijwillgers leren kennen. Daniek uit Nederland, die hier voor 3 weken zal gaan helpen en Synne uit Noorwegen waarmee ik samen met Seble op het project genaamd 'Hope for Orphans' zal gaan helpen.

Rond kwart voor 9 waren Tina (degene die veel regelt voor de vrijwilligers hier in Ghana) samen met haar oo-zo leuke dochter Francesca. Die ochtend hebben we veel geleerd over de Ghaneese cultuur en gewoontes. Daarna taalles gehad van Francesca, wat moeizaam ging... maar alles is opgeschreven. ???? Rond 11:00 zijn we naar het prachtige krokrobite beach gereden. Daar hebben we jambe leren spelen en Ghanees leren dansen. Toen we het eeenmaal onder de controle hadden mochten we lekker de oceaan in springen! Rond 17:00 waren we terug in het hotel. We hebben gelijk met z'n 4en de buurt verkent. Om 18:00 stond ons dagelijkse avondmaal rijst met kip klaar. De dagen hier beginnen vroeg en eindigen vroeg... om 20:00 ging het licht uit om lekker te gaan slapen na een drukke dag, maar heerlijke dag.

Dinsdag: dezelfde routine als de dag ervoor .... (helaas!!!) na 4 dagen ben ik nog steeds niet aan het vroege opstaan gewend (en ik denk dat dat ook nier gaat gebeuren in die 4 maanden hier ????.) Om 8:00 zijn we naar een 'lokale' markt geweest .... wat 2,5 uur rijden was vanaf het hotel. Het is zo geweldig om te zien hoe de Ghaneese mensen zo blij zijn als er een 'blanke' langs komt. Iedereen probeert op hun beste Engels een praatje te maken met je en ze zijn echt zo begripvol. Uiteindelijk zijn we na een lange tocht over de markt terug naar de auto gegaan om een Ghaneese simkaart te kopen met, jawel mensen, oké internet. (Ik weet wel dat ik nooit meer zeur als het internet niet zo goed werkt thuis .....!!!) Na lang wachten hadden we dan toch echt internet, we waren net 4 meisjes die voor het eerst in een snoepwinkel kwamen.???? Ook hierna hadden we weer dezelfde routine als de dag ervoor, en hetzelfde eten ...

Woensdagochtend was het nóg vroeger dan de dagen ervoor! Om 7:00 zaten we aan het ontbijt, niet dat we honger hadden .... maargoed, het is niet netjes om hier niks te eten. Na het eten zijn we snel onze koffers gaan inpakken. Om 8:00 stipt als afgesproken, jawel je leest het goed, ze waren stipt op tijd ! (Ghana staat bekent als een relaxt land waar de tijd niet uitmaakt, als je om 8:00 afspreekt komen ze gerust om 10:30 rustig aanwandelen. Niks mee om zo relaxt te zijn.. kunnen wij nog van leren! ) Eerst Daniek afgezet op haar project, en na 3,5 uur rijden waren we eindelijk op onze bestemming. Mijn gastgezin bestaat uit en moeder met een zoontje, en heeeel heeel heeel veel familieleden waarmee ze samen in 4 huizen in een vierkant wonen. De familie was zo lief en iedereen gaf ons een dikke knuffel en waren blij om ons te zien. Dit gaf me gelijk een warm gevoel! 's middags hebben we de hele middag gekletst met de familie en geknuffeld met onze 'broertjes en zusjes' ! heel hard lachen mag ook zeker niet ontbreken ...!

Vandaag zijn we met z'n 3en om 6:15 naar het project 10 minuten van onze slaapplaats gewandeld. De weeskinderen hoorden ons van een halve kilometer al aankomen ... wat werd er geknuffeld en gelachen met z'n allen. wat een heerlijke kindjes zijn het! Mam .. Pap .. wat zeggen jullie van 45 kindjes erbij ?????? ????

Sochtend hebben we de jongere kindjes gewassen en aangekleed .. ready for school! Om 8:00 mochten we dan eindelijk gaan ontbijten, wat hadden we honger zeg! Rond 9:00 kwamen al onze broertjes en zusjes op onze kamer zitten om gezellig te kletsen en om te dansen op de muziek die wij thuis luisteren! Daarna met de twee oudste jongens van de familie en ons gastgezin broertje naar Swedru geweest, met jawel, een trotro.???? hierna terug naar het project geweest en weer gezellig geknuffeld en gespeeld met de kids!

Oké, ik denk dat dit wel eventjes genoeg is .... sorry voor het lange verhaal. De volgende zal wat korter zijn! Ik hoop dat je het met een glimlach gelezen hebt !????

ik ga douchen (met een emmer ????? ) en daarna heerlijk slapen !

Goodnight !!

Lovee akua Vera ????

Pleun

Leuk verhaal veer! Goed geschreven! Veel plezier nog en succes met opstaan ;)

Dikke kus pleun

Laura

Leuk veertjee, heeel veel plezier daar! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaaal. Xxxx

Naomi

Goed dat het daar goed gaat veer! Leuk om te lezen, nog veel plezier daar! ??

Irma

Wat leuk om te lezen dat het je zo goed bevalt!
Geniet ervan en laat ons je verhaal mee beleven door zo mooi te blijven schrijven.

Dag lieverd!

Marianne van Kesteren

SUPERleuk om te lezen en fijn dat het allemaal zo leuk is! Veel plezier de komende maanden xxx

Hetty

Wat supor leuk om te lezen hoe enthousiast de mensen en jullie zelf zijn! Laat de mooie verhalen maar komen, maakt helemaal niet uit dat ze lang zijn!

xx

Irene en Isa

Leuk om te lezen joh! Super! Goed naar je zin dus. Succes xx

Astrid

Super leuk om te lezen. Vooral zo blijven schrijven(typen) hoor Vera. Fijn om te lezen dat t zo goed verloopt. En idd. Sterkte met de met de tijden s'ochtends. Genieten hoor. Xxx

Emma

Super gaaf Veer en echt top om te horen dat je het zo leuk hebt daar! Ik kan niet wachten tot je volgende blogs, om ze te lezen en om jaloers te worden op deze fantastische ervaring die je nu meemaakt! Ben ook zeker benieuwd naar de foto's! Dikke kussss voor jou en alle kindjes en mensen daar ??

Anouk van Gestel

Ah super leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt Veer! Veel plezier nog de komende weken en ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal ;)

succes! xxxx

Mama

Dag lieverd. Wat fijn om te lezen dat het allemaal nog mooier en leuker is dan je je had voorgesteld! Wie weet kom je terug als een echt ochtendmens ????. Lekker genieten daar en jouw verhalen zijn nooit te lang. Dikke kus!

Helma

Wat heerlijk om zo van je te horen Vera! Ik heb zeker met een lach op mijn gezicht zitten genieten van je verhaal. Ik ga je zeker helpen onthouden dat je "nooooiiit meer gaat mopperen op het internet in Nederland" ;)

Rowbin

Super gaaf Veer !! Geniet van je tijd in Ghana! Heel bijzonder!!!

Lisanne

Heeel leuk om te lezen veer, ben benieuwd naar meer!! Xxx

45 ??

Joyce

Hey Veertje, wat een geweldig verhaal. Kei leuk om te lezen dat je het daar naar je zin hebt en dat de mensen zo liefdevol zijn. Heel veel plezier en geniet ervan en idd wie weet kom je over een paar mnd thuis als een echt ochtend mens. Dikke ????

Robin

Super leuk om te lezen veer! Fijn dat je het zo naar je zin hebt en geniet ervan! Blijf zeker je (niet te lange hoor) verhaaltjes volgen! Hele dikke kus van ons!

gerard vlamings

Collega van je vader Leuk bericht fijn om zo te lezen hoe je dagen vult Leuk verslag goed te volgen en vanuit Nederland zaken op kunnen pakken hoe het in Ghana allemaal verloopt
Heel veel succes en hoop snel weer het volgende verhaal te kunnen lezen toi toi toi

René

Wat leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Ook leuk om te herkennen dat jij daar dezelfde soort verschillen meemaakt als ik in Indonesië. En de wegen zijn daar ook al niet veel anders. Ontzettend veel plezier en geniet er van!!!!!!!!!!

Ronald

Zonder te overdrijven ben jij altijd al een opgewekt dametje maar het valt valt mij op dat je op deze foto's nog meer 'straalt' als anders. Ik denk dat je daar zeker op je plek bent maar ook weet ik zeker dat je hier niet gemist kunt worden!! Dus beleef het bewust en geniet er van.

Gurji

I am 72 y/o, although familiars (ESSPECIALLY women) in appearance, physique, movement and etc(!) give me less than 65 years (Genetics). My height is 175 cm. gurjistaneli dog outlook spot com.I have decided to marry any Christian woman who is 62-72 y. o., height 160-175 cm., thin or average, and harmonious to my sign – Scorpio. I love Ennio Morricone, Blues, American jazz 50s-60s and few wine. I sing table songs, play basketball, table tennis and billiards. Prof. Dr.