veraschrover.reismee.nl

Nog maar 25 daagjes in het mooie en heerlijke Ghana !! :(Dus jongens

Okee oef, maar moet ik beginnen ..... sorry dat ik zo lang niks heb geschreven ..!!! Ik hoorde van mama dat veel mensen vroegen of het nog wel goed met me gaat.. maar niet schrijven kan ook een positieve kant hebben, toch?:) Ik heb het zo druk en heb zoveel te doen dat ik niet eens tijd heb om een blog te schrijven .... sorry daarvoor !!

Afgelopen maand is Kübra hier geweest (ze is 6 maart weer naar huis vertrokken.) Met z'n 3tjes hebben we de tijd van ons leven gehad !!!! We hebben zoveel gedaan, zoveel geleerd en zoveel nieuwe en heerlijke mensen ontmoet!!!

Ik begin met mijn gastfamilie, wat voor mij ook echt als een familie voelt! Iedereen hier in huis voelt als een familielid aan, en zo behandelen ze ons ook! Het voelt daarom ook echt als m'n 'thuis' en kijk er ook echt tegenop om afscheid te nemen!!! Maar afscheid nemen bestaat niet zeggen we dan !:) Oh ja... de eerste week van februari heb ik een paar dagen ziek op bed gelegen! Zoals alleen ik dat kan had ik weer een zonnensteek opgelopen .... Oeps! Daarnaast was ook mijn internetabonnement op... niemand hier kon ons helpen, maar het is afgelopen week gelukt !!!

Het eerste weekend dat Kubra hier was zijn we naar de prachtige Wli watervallen in Hohoe geweest.... wat begon als een leuke gedachte, werd een heeeeeeeele lange reis! We vertrokken zaterdagmorgen om 8(!) uur met de trotro naar Swedru. Vanuit Swedru een trotro naar Accra en vanuit Accra een trotro naar Hohoe langs de grens van Togo. Uiteindelijk kwamen we om 17:30 aan in ons hotel Wli water Heights.... Wat waren we moe !! We hadden gelukkig een grote kamer met lekkere bedden, nou ja dat hoopten we. Eenmaal in bed waren de bedden vre-se-lijk! Ik heb die nacht daardoor ook bijna niet geslapen. Zondag ochtend was daardoor dus ook echt een moeilijke ochtend.. maargoed, we hoopten dat de watervallen alles goed zouden maken ! We zijn trouwens ook heel wat vrijwilligers tegen gekomen uit Swedru!! Zo hadden we Anja in de tweede week van januari ontmoet, ook zei was hier bij de watervallen!:) Gelukkig waren de watervallen prachtig !! (Ook al hebben we ze maar een uurtje gezien!) Tegen 10:00 zaten we weer in de trotro terug naar huis. Wat waren we dolgelukkig toen we thuis kwamen en onze mama op ons afgerend kwam! Het is echt een topper onze mama <3

Het tweede weekend zijn op vrijdag al naar Accra vertrokken om naar de familie van Kubra te gaan. Hier hebben we 4 dagen geslapen! Het waren zulke lieve mensen en ze beschouwden ons echt als hun familie!!!! Vrijdag hebben we rustig aan gedaan en zijn we eerst naar het Art center geweest om cadeautjes te kopen voor thuis. Daarna werden we opgehaald met jawel, een echte normale auto! Wauw, ik vond dit zoooooo luxe en moest er echt zoo erg aan wennen! Het is echt grappig dat je in zo'n korte tijd veel kan veranderen! We hebben dan ook alle 3 genoten van dit autoritje en hebben uiteraard ook veel gekletst en vooral heel veel gelachen met z'n 5en! Vrijden avond zijn we met de vrouw van Mustafa (de broer van de vriend) naar het centrum in Accra gereden om hier een speciale jurk te laten maken voor zaterdag avond.

ZAterdag ochtend begon toch echt ons secret project! Wat zijn we trots op het resultaat!!!! Met al het ingezamelde geld hebben we voedselpakketten gemaakt die we aan 23 families in Medina gegeven! Dit was echt zo prachtig en zo bijzonder om te doen! Als ik er aan terug denkt word ik weer helemaal warm vanbinnen ^^ Aan het einde van de middag zijn we met alle meiden van de familie vertrokken naar Wu (langs het Volta meer, weer zo'n lange reis!) Zaterdag avond en de gehele zondag hadden we namelijk een echte Ghaneese bruiloft !! Dit was echt zo gaaf om mee te maken! De bruiloft was dan ook heel anders dan wij deze thuis vieren. Zo was de bruid nog maar net 18 (!!!!) en kende ze haar verloofde (bijna man) bijna niet! De man was ook niet aanwezig op de bruiloft.... De bruiloft duurde trouwens 4 dagen omdat de bruid een Moslim was. Zaterdag avond hadden we een feestje waar veel werd gedanst. De bruid kwam af en toe naar buiten met verschillende jurken aan. Als de bruid aan het dansen was kwamen er verschillende mensen naar voren om geld te strooien over de bruid. Dit vond ik zo apart om te zien! Waar ik vooral versteld van stond was van het dansen! Wat kunnen die Ghanezen dansen zeg, om jaloers op te zijn! Ondanks dat we moe waren dansten wij natuurlijk gezellig mee (ook al waren wij niks vergeleken met hun!) Zondag werd de bruid met de auto en al haar spullen opgehaald om naar haar man toe te gaan! Zoveel mensen moesten huilen ... dit was echt zo apart om te zien! Net zoals het feit dat de bruid niet lachte!!! Op geen een foto, echt waar op geen een moment! Dit kan ik nog steeds niet begrijpen ... !

Die avond zijn we weer naar huis gereden met de trotro. We waren alle 3 zo kapot en sliepen daarom ook gelijk toen we thuis aankwamen! Die maandag zijn we na een moeilijk afscheid weer terug naar huis vertrokken. Onze mama kwam ons in de armen gerend toen ze ons thuis hoorde komen, dit was echt zooo lief en door dat moment voelde ze ook echt meer als onze mama!

Het derde weekend zijn we een weekendje naar Cape Coast geweest om het Nederlandse slavenfort Elmina te bezoeken. Dit was echt oprecht zo indrukwekkend en heb met een open mond geluisterd naar alle verhalen van onze gids (die echt goed Engels sprak!)

Kubra heeft veel geld ingezameld en heeft echt zoveel mooie dingen voor de kids gehaald! Zo stond er vrijdag een hele speeltuin op de voorplaats toen we aankwamen bij het weeshuis! Dit was iets wat ze zo graag wilde halen voor de kinderen, omdat ze echt heel weinig hebben .... Ik kreeg opeens tranen .... Het was zo geweldig om te zien hoe blij de kids ermee waren en hoe ze erop speelden!!!! Het zijn echt de meest lieve en oprechte kinderen ooit en ze verdienen dit meer dan wie dan ook !! Daarnaast heeft Kubra ook heel veel medicijnen voor de kinderen gehaald (een hele grote doos vol). We hopen dat ze deze niet hoeven te gebruiken, maar anders kunnen ze er een hele lange tijd tegen aan!!

Dit was even kort samengevat mijn afgelopen maand! Ik kan niet beschrijven wat ik hier allemaal leer en meemaak, hoe cliché dat ook klinkt! Ik heb in deze maanden al meer geleerd dan in (bijna) al mijn 18 jaren dat ik leef!! Dus jongens, als je ooit de kans krijgt om dit te doen, heb ik er maar een woord voor: DOEN!!! Ik weet nu al zeker dat dit niet mijn laatste keer is dat ik vrijwilligerswerk ga doen!!

de tijd gaat ook echt veel te snel ... over 25 daagjes zit ik alweer in ons kikkerlandje! Natuurlijk kijk ik er weer naar uit om iedereen weer te zien, maar ik ga het hier zo erg missen en kijk zoo erg op tegen het afscheid!!! Maar het geen wat ik deze laatste dagen ga doen is genieten (niet dat ik iets anders doe hier:) )

Enjoyyy en mijn excuses als ik niks schrijf .... ik kan jullie beloven dat alles perfect gaat met me !:)

xxxx Vera in Ghana

Reacties

Reacties

René

Hoorde in stukken van Cees en Sil al veel van dit verhaal, maar wat ontroerend om het te lezen zoals het door jou vertelt wordt. Kreeg er bij die speeltuin ook even natte ogen van. Lekker van genieten nog en zal het leuk vinden als ik je weer zie!

Irma

Een life time experience! Wat geweldig dat je het zo getroffen hebt en er zo van geniet.
Een prachtig beschrijving van een prachtige ervaring.
Geniet ze nog met volle teugen. Tot snel! Liefs ook van Martin

Martin en Irma

Je bent een topper.XXX

Steven

Wauw !!!

Allereerst moet je je niet bezwaard voelen dat je minder of ff niet blogt Vera ! (hoewel ik het geweldig vind om je verhalen te lezen). Je bent er vooral voor de mensen daar en jezelf en niet voor ons, toch?

Ik kan je overigens vertellen: je verhalen relativeren zo 's-ochtends vroeg aan het begin van de werkdag behoorlijk: Wij spenderen duizenden euro's voor een weekje sneeuwvakantie met ons 3-tjes en met een héééél stuk minder maak jij 23 gezinnen superblij met een voedselpakket ... en dan die speeltuin !!

Anyway, blijf vooral in het kwadraat genieten en we spreken af: geen bericht is goed bericht. Hoop je ondanks dat het afscheid zwaar zal zijn je snel weer in levende en gezonde lijve te zien, maar tot die tijd ...

Liefs, Steven (en natuurlijk ook van Berdien en Milan).

Martin, Irma

11 maart 2016

Hallo lieve Vera,

Van harte proficiat met je 18de verjaardag.
Een prachtige onvergetelijke leeftijd bereiken op een prachtige onvergetelijke plek. Geniet van deze mijlpijl.
Liefs Martin, Irma XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active