veraschrover.reismee.nl

Please Madam Welcome !

Dag lieve vrienden!

Ik heb al een tijdje niks geschreven, sorry daarvoor! Geen excuses voor ... alleen het feit dat ik misschien iets te lui ben op te schrijven. :) Ik zal proberen meerdere keren per week iets te schrijven .... is voor mij makkelijker en voor jullie (hopelijk) leuker!

Waar moet ik beginnen !!!??? We hebben zo veel meegemaakt de laatste weken ...!

Ik begin met onze wekelijkse doelen. Elke week (zondag avond) stellen we met z'n drieën een paar doelen op die we proberen te halen in die week. Een van die doelen voor deze week was erachter komen wat de kleinere kids roepen als we 2 keer per dag aan komen lopen op het project. ..... Yesssss, ook hier kunnen we (na bijna een maand!!!) een vinkje achter zetten: 'Please Madam Welcome!' Nu we dat eindelijk weten is het elke keer weer schattig als ze aan komen gerend!

Omdat ik al een tijdje niks heb geschreven is het lastig om alles op te halen .... een ding wat we van ons leven echt nooit meer gaan vergeten was de begrafenis. We zaten precies een week geleden bij een begrafenis. Zoals sommigen van jullie misschien al wel weten is een begrafenis hier heeeeeeel anders dan wij dat thuis doen! Men neemt hier in Ghana geen afscheid van de overledenen, maar viert juist het leven dat de overledenen heeft gehad! En ik moet eerlijk toegeven dat ik het vieren van het leven echt heel gaaf vindt! We hadden dit ook alle 3 al wel in boeken gelezen, maar had echt nooit verwacht dat het echt zo groots vieren was. De mensen waren zo zo zo blij, iedereen had een grote glimlach op z'n gezicht zoals alleen de Ghanezen dat kunnen en dansen kon ook echt niet ontbreken! Natuurlijk dansten wij lekker mee !! Waar wij vooral van opkeken was van het feit dat lde begrafenis, zoals bij ons thuis niet 2/3 uur duurde, maar (jawel je gaat het goed lezen!) 1 WEEK!!Dat is pas een leven vieren :) Natuurlijk zat ik daar met heel veel vragen .... Wat ik mijzelf vooral afvroeg was: 'Hoe kan men hier zo blij zijn als er iemand is overleden, en zijn wij zo verdrietig?' Gelukkig kwam het antwoord op deze vraag snel! De overledenen is al minstens 40 dagen dood en blijft tot de dag van de begrafenis in een koelcel liggen. Gelukkig .... men rouwt hier ook, we zijn toch niet zo apart:p Daarnaast vond ik het ook echt ongeloofwaardig hoeveel mensen er waren! Zo veel plek hebben wij echt niet in een dorpse kerk of crematorium. Oke dat was de swingende begrafenis !:) Foto's en filmpjes volgen nog ..!

Afgelopen weekend zijn we heerlijk met z'n drietjes er even uit geweest. Hebben 2 dagen doorgebracht in het KO-SA beach resort. Op foto's zag het er prachtig uit .... en in werkelijkheid was het nog beter dan prachtig! Zo veel blanke mensen, was eventjes fijn om daar te zijn! Daarnaast was het beach resort van 2 hele lieve Nederlandse mensen. Ook even fijn om te praten met echte Hollanders :)

Op het project gaat alles super ! We hebben het er zo erg naar onze zin ..! De kids zijn helemaal gewend aan ons en het voelt net als familie ... Oh ja, touwtje springen, wat wij als kleine kinderen zo veel deden. Ik zal het maar beleeft zeggen, maar ze bakten er echt helemaal niks van Haha. Ook dit was een van onze doelen deze week! De jongere kids leren springen (een van de eerste dingen die wij thuis leren!), en het belangrijkste van alles .. wachten op hun beurt. Zo gezegd, en niet zo gedaan !!!! Het was lastig ... maar jawel, na een weekje kunnen ze het, en wachten ze keurig op hun beurt! Dat wordt de komende 2 maanden elke dag touwtje springen denk ik.. :p Het gaf ons vandaag echt een goed gevoel. Vooral omdat de kinderen elkaar niet respecteren zoals wij dat thuis doen .. wanneer de een iets doet wat de ander niet aanstaat, dan slaan ze elkaar, en hard!! (Ook een doel van ons voor de komende maanden!) Maar wat we vandaag dus zagen was een heerlijk gevoel! Ze waren zo lief en hielpen elkaar.

Hmmmm lastig, wat heb ik nog meer te vertellen...?! Oh jaa ... zondag ochtend moeten we dan toch echt afscheid nemen van onze Noorse vriendin Synne???? Zij gaat samen met 2 vriendinnen nog 2,5 maand rondreizen door Azië en uiteindelijk een paar landen in Afrika (heeeeeeel jaloers !!!!!!) We hebben een heerlijke tijd met z'n drieën gehad en ik ga haar ook echt missen (Haar rommel niet????) Maar gelukkig een troost voor ons, nou ja..., dat hopen we, misschien komt er een ander Nederlans meisje naar ons project toe voor een maandje! (Kubra als je dit leest, we duimen ????????????) Oh wauw, besef net dat ik hier al bijna een maand zit ....! Had echt nooit verwacht dat de tijd hier sneller kon gaan als thuis!

Wij gaan lekker spelletjes spelen met de kids van ons gastgezin ! Zoals altijd, enjoyy! ????

Dikke kus uit (het niet zo hele warme) Ghana!! Hopelijk komt daar deze week weer verandering in! Vind m'n gezicht en armen er gebruind wel wat beter uitzien :p

Lisanne

Wat goed dat jullie doelen stellen. Zo herkenbaar om te lezen dat de kindjes elkaar niet respecteren en dit laten blijken door elkaar (hard) te slaan. Het is ook wel iets wat in de cultuur past natuurlijk, maar heel goed om bij stil te staan! Zoals ik straks ook al zei; geniet! Voor je het weet zit je thuis met heimwee. Geef alle schatten van het weeshuis een dikke knuffel!

Steven

Hey Vera, wat zijn jullie heerlijk bezig zeg ! Niet alleen helpen, de kids gezelschap en aandacht geven maar en-passant ook met opvoeding bezig ! Top !

Zoals je schrijft kunnen jullie er zelf ook van genieten en een weekeindje tussen de witte koppen op een beach resort mag dan ook best even hoor ;-)

Geniet van deze mooie tijd en ervaring, pas goed op jezelf en wij kijken nu al uit naar je volgende verhaal.

Dikke kus voor jou en knuffels aan de kinderen!
Steven, Berdien en Milan.